Utusan Online

Minda Mendonan Munif Majid

Ahad, 29 April 2012

Aiskrim Potong: Duduk Ber'Shit'

 

Bersih 3.0 yang diwarwarkan mahu dilaksanakan secara aman sememangnya telah diragui sejak dari awal lagi. Masakan tidak, kita sedia maklum, Pemimpin pembangkang sentiasa menghalalkan setiap apa yang dilakukan oleh pengikut mereka asalkan mereka mendapat publisiti murahan. Namun natijahnya kekacauan dan huru-hara yang ditimbulkan memberikan impak yang amat buruk terhadap Negara. Mungking bagi pemimpin pembangkang atau pengikut yang selayaknya di panggil ‘lembu’ ini tidak mahu membuka mata melihat jauh kehadapan natijah daripada perbuatan mereka.

 

Adakah sikap rakyat sebegini yang ingin di bentuk oleh pemimpin pembangkang? Insiden merosakan kenderaan POLIS dan AWAM amat memalukan. Inikah generasi yang ingin dibentuk oleh pemimpin pembangkang? Menanam kebencian kepada undang-undang? Menanam kebencian kepada pemimpin? Menanam sikap kurang ajar dan tidak hormat menghormati? Jika ini yang ingin disemat dan disemai. Sememangnya mereka telah berjaya melahirkan insan ‘Kamil’ Acuan mereka yang bakal merosakan Negara pada masa depan. Entah ijtihad apa yang dipegang oleh pemimpin mereka yang menghalalkan cara yang dilaksanakan.

 

Tidak salah untuk melaksanakan demonstrasi tetapi etika perlu betul dan tidak terpesong dari matlamat asal. Tuntutan yang dibuat pada Bersih 2.0 yang lalu telah pun ditunaikan, jadi sepatutnya tidak perlu untuk dilaksanakan lagi versi 3.0 ini. Yang menjadi persoalannya apa nawaitu sebenar penganjur mahu melaksanakan Bersih 3.0? nyatanya hanya ini menimbulkan huru-hara dan suasana tidak aman. Bertujuan untuk menunjukan kepada dunia lakonan baru bahawa kerajaan barisan nasional dan Negara Malaysia tidak aman dan memerlukan campurtangan luar.

 

 

Namun tidakkah mereka berfikir dengan campurtangan dan ORDER BARU penjajahan akan melemahkan lagi Negara dan berkemungkinan kita sekali lagi bakal kehilangan kedaulatan dan kemerdekaan Negara? Mungkin bagi mereka tidak mengapa. Tetapi bagaimana keadaan anak cucu cicit kita kelak? Mahukah kita dengan keadaan yang demikian.

 

Akhir Kalam.. Fikir lah sendiri.. semua dah besar, masing-masing ada otak. Gunalah untuk berfikir dengan matang.. ikut iman dan takwa.. bukan ikut hati dan nafsu.. Ikut Hati Mati Ikut Rasa Binasa Ikut Nafsu Lesu….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...