Utusan Online

Minda Mendonan Munif Majid

Isnin, 26 April 2010

Satu Penjelasan [Siri 1] QAZAF


Pengertian Qazaf:

  1. Menurut Mazhab Syafie, Maliki, Hambali dan Pegangan dua murid kanan Imam Abu Hanifah (Imam Abu Yusuf dan Imam Muhammad) , Qazaf adalah menuduh seseorang itu Zina atau Liwat.
  2. Pada pandangan Imam Abu Hanifah, qazaf ialah 'menuduh seseorang melakukan zina sahaja'. Justeru, menurut beliau, perbuatan menuduh seseorang melakukan liwat, tidak boleh dikenakan hukum qazaf. Hukumannya adalah ta'zir

Saksi

  1. Seseorang yang mengadu dirogol atau diliwat , TIDAK BOLEH dikenakan hukuman qazaf apabila dia dapat membawa 4 orang saksi. Dalam keadaan ini, hukuman hudud akan dijatuhkan kepada perogol atau peliwat, bukannya pengadu.
  2. Sekiranya tiada saksi untuk membuktikan kejadian rogol atau liwat, orang yang membuat tuduhan akan dikenakan hukuman qazaf kerana telah menuduh orang lain berzina atau meliwat tanpa sebarang bukti
  3. Firman Allah: Mafhumnya: "Dan orang yang melemparkan tuduhan zina kepada perempuan yang baik-baik, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka lapan puluh kali sebat; dan janganlah kamu menerima penyaksian mereka selamanya; dan mereka adalah orang yang fasik
  4. Jika dia membawa bukti yang menunjukan berlakunya kejadian rogol atau liwat dia dibebaskan dan tidak dikenakan hukuman qazaf.
Adakah Tanpa Membawa 4 Orang Saksi akan dikenakan Qazaf

Pengadu tidak dikenakan hukuman qazaf walaupun tidak membawa 4 orang saksi berdasarkan keterangan ulama; namun mestilah mengikuti proses berikut:
  1. Pihak berkuasa yang menerima adua perlu mengumpul bukti yang menunjukan pengadu memang dirogol atau diliwat, Apabila terdapat bukti, pengadu akan dibebaskan tanpa dikenakan hukuman
  2. Jika pengadu tidak mampu untuk memberikan sebarang bukti, atau pihak berkuasa tidak menemui apa-apa bukti yang menunjukan pengadu dirogol atau diliwat, pengadu boleh dikenakan hukuman qazaf. Ini kerana pengadu tersebut telah menuduh seseorang melakukan zina atau liwat tanpa sebarang bukti</lil>

Dalil kenyataan di atas adalah keterangan Imam Abd Al-Bar. beliau menyatakan:
[Terjemahan] Para ulama telak berijma'bahawa perogol [dikenakan] keatasnya [hukuman] hudud jika terdapat bukti yang mensabitkan [hukuman] hudud [ke atasnya] atau dia mengakuinya. Jika tidak ada [bukti], maka [dikenakan] keatasnya hukuman dan

tiada sebarang hukuman ke atasnya

apabila terbukti bahawa dia memaksa dan mendesaknya [melakukan zina tanpa kerelaannya]. [Wujud paksaaan melakukan zina] itu diketahui dengan [adanya kedengaran] tempikan [mangsa], [suara] meminta pertolongan dan keritannya, serta [diketahui wujudnya paksaan melakukan zina apabila dikenalpasti] dia seorang gadis. yang boleh diketahui melaluidan seumpamanya yang boleh menerangkan keadaannya bahawa dia dipaksa]

... Kami tidak mengetahui [wujudnya] sebarang khilaf di kalangan ulama bahawa yang dipaksa [melakukan zina] tiada [sebarang hukuman] hudud [dikenakan] ke atasnya apabila terbukti [wujudnya] paksaan [ke atas]nya dengan bukti-bukti seperti yang] kami sebutkan dan [yang] seumpanya".

Bukti-Bukti Yang Boleh Digunakan

  1. Mangsa datang melaporkan kes rogol atau liwat sambil berpaut pada tertuduh dalam keadaan kemaluannya berdarah jika dia seorang gadis
  2. Mangsa didengari berteriak meminta tolong
  3. Tertuduh dilihat membawa masuk mangsa kedalam rumahnya secara paksa
  4. ; atau 
  5. Pada zaman sekarang, kajian sainstifik boleh digunakan sebagai bukti kes rogol atau liwat seperti laporan perubatan, ujian DNA, rakaman video litar tertutup dan sebagainya.
  6. ....Bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...