Utusan Online

Minda Mendonan Munif Majid

Selasa, 19 Mac 2013

Himpunan Sri Perdana, Majoriti Bekas Jeneral Berdiri Teguh

Perkembangan terkini berhubung isu pencerobohan kumpulan bersenjata di Sabah benar-benar merungsingkan dan menakutkan Anwar. Tambahan pula hampir saban hari, agensi berita antarabangsa dan media-media Filipina melaporkan mengenai penglibatannya dalam tragedi berdarah itu.

Maka tidak hairanlah, sepanjang berlangsungnya episod pencerobohan ini, Anwar cuba sedaya-upaya untuk membersihkan imej dan namanya dengan mengumumkan kemasukkan beberapa orang bekas pergawai tertinggi tentera ke dalam parti itu. Sama ada kemasukkan mereka berdasarkan semangat dan roh perjuangan (itupun kalau ada) parti atau telah dijanjikan 'habuan', tidaklah dapat dipastikan.

Namun apa yang pasti, kemasukkan beberapa 'kerat' pegawai ATM tersebut tidak akan mampu mempengaruhi atau mengubah landskap politik negara secara keseluruhan. Tambahan pula, sehingga kini Anwar masih lagi gagal untuk menjawab dengan jelas tentang semua dakwaan yang dilemparkan sebelum ini. Ia sedikit sebanyak menguatkan andaian, dia cuba berselindung dan menyembunyikan beberapa fakta dari pengetahuan umum.

Dan semalam, bertempat di Seri Perdana telah berlangsung satu majlis santai "Sepetang Bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak" yang telah dihadiri hampir 200 orang pegawai tinggi ATM di Seri Perdana.

Di dalam program tersebut Datuk Seri Najib turun menjelaskan berhubung beberapa perkara antaranya perkembangan di Sabah dan Kawasan Keselamatan Khas Sabah (ESSCOM) sebagai langkah berkesan bagi menghadapi cabaran terkini.

Tambah menarik semua yang hadir telah melahirkan rasa terima kasih terhadap usaha yang di jalanklan oleh kerajaan serta turut memberikan sokongan penuh untuk berdiri teguh di belakang kepimpinan Perdana Menteri.

"Adalah hak individu sebagai rayat Malaysia yang mengamalkan sistem demokrasi untuk mengikut parti yang diingini. Tetapi apa yang mengecewakan apabila mereka mempersoalkan hal-hal bersangkutan pertahanan negara. Tindakan ini akan diguna pakai oleh musuh negara sebagai input dan kami menggangap mereka itu adalah pengkhianat", tegas bekas Panglima Latihan dan Doktrin Tentera Darat, Mejar Jeneral (B) Datuk Amir Baharuddin

"Ini adalah merupakan inisiatif julung-julung kali diadakan bersama Perdana Menteri. Kebanyakkan daripada kami berasa terharu kerana langkah ini merupakan sebuah pengiktirafan terbaik daripada pucuk kepimpinan. Saya masih lagi mempunyai semangat berkobar-kobar untuk bersama-sama kepimpinan negara dalam mempertahankan kedaulatan dan keamanan negara", kata bekas Panglima Angkatan Tentera Malaysia, Laksamana (B) Tan Sri Mohd Anuar Mohd Noor.

"Pada hari ini kami diberikan taklimat mengenai Lahad Datu, Sabah. Kita menyokong tindakan yang dilakukan oleh anggota keselamatan selama ini agar mereka dapat melaksanakan tugas dengan baik", menurut bekas Ketua Pegawai Kesihatan ATM, Mejar Jeneral (B) Datuk Pahlawan Dr R. Mohanadas.

"Terima kasih kepada Perdana Menteri kerana menjemput pegawai atasan ATM yang telah bersara ke perjumpaan petang ini. Kami masih lagi bersama memberi dokongan kepada kerajaan semasa di bawah pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak", ujar bekas Panglima Tentera Darat, jeneral (B) Tan Sri Mohd Azumi Mohd.

Itu hanya sebilangan kecil, komen-komen yang diberikan oleh mereka bagi melahirkan sokongan terhadap kerajaan dan semangat yang ditunjukkan jelas membuktikan keyakinan yang tinggi terhadap pendekatan dan langkah yang diambil oleh kerajaan.

Kesimpulannya, percubaan Anwar untuk mengeksploitasi beberapa kerat bekas tentera untuk dijadikan kuda tunggangan GAGAL. Ini kerana di sebalik sokongan 1-2 orang tidak mencerminkan sokongan majoriti yang terdiri daripada ribuan yang masih yakin dengan kepimpinan kerajaan.
 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...