Utusan Online

Minda Mendonan Munif Majid

Selasa, 30 Julai 2013

Kami Mahu Pemimpin Berjiwa Melayu Islam !

Para pemimpin (sepertimana yang ditegaskan oleh Rasulullah SAW) mestilah menjadi khadam (hamba) kepada pengikutnya. Di satu hadis yang lain Rasulullah menegaskan para pemimpin ialah 'gembala' kepadanya pengikutnya. Ertinya, tugas kepemimpinan adalah amanah bukan anugerah. Ia akan dihisab dipertanggung-jawabkan (ditanggung dan akan disoal) tentang kepimpinannya bukan sahaja oleh ketua parti atau rakyat tetapi oleh Tuhan.

Jika para pemimpin sedar tentang hakikat ini, mereka bukan sahaja akan merendah diri, rajin dan komited dengan tugas bahkan bimbang bila dilantik menjawat sesuatu amanah. Memang, sikap kita dengan kepimpinan seharusnya tidak berebut untuk mendapatkannya tetapi apabila telah dilantik juga dia akan menjalankan tugas dengan penuh amanah dan iltizam. Kejahilan kita tentang tanggungjawab dan amanah kepimpinan telah menyebabkan berlakunya perebutan untuk menjadi pemimpin.

Dan apabila telah dilantik, tidak menunaikan amanah dengan sebaik-baiknya. Memahami erti kepimpinan dan menguasai ilmu tentang elemen-elemen asasnya, adalah pra-syarat buat seseorang untuk menjadi pemimpin. Bayangkan, sedangkan seorang tukang masak pun mesti mempunyai ilmu tentang masakan, apalagi seorang pemimpin.

Kita menaruh harapan agar Malaysia melahirkan pemimpin yang berkualiti, tegas, mempertahankan agama, bangsa dan tanah air!

Kini pelbagai penghinaan Melayu Islam terima tetapi mana pemimpin dayus? Mana sokongan?

Tukar kepimpinan kini atau berundur dgn hormatnya demi agama, bangsa dan tanah air!
Kami perlukan pemimpin yang berjiwa Melayu Islam !


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...