Utusan Online

Minda Mendonan Munif Majid

Jumaat, 22 Jun 2012

'Orang kanan' Razak Baginda nafi dapat sepina

Suaram Pijak dan Hina Undang-undang Perancis

SUARAM, kononnya sebuah pertubuhan yang memperjuangkan hak asasi manusia sepatutnya mempunyai integriti yang tinggi dan berpegang teguh kepada keadilan. Menafikan hak kepada orang yang layak, iaitu tidak berlaku adil, adalah satu kezaliman. Berbohong dan menyebarkan fitnah untuk menjatuhkan seseorang adalah tindakan yang bukan sahaja zalim tetapi juga tidak berintegriti.

Dan itulah SUARAM, iaitu pertubuhan yang menggunapakai nama 'hak asasi' tetapi tidak punya integriti, tidak adil, tidak punya maruah, moral mahupun etika sekali gus tidak punya nilai walau sesen pun. Hari ini, kita melihat SUARAM begitu hina sekali kerana pertubuhan itu langsung tidak merasa malu atau bersalah, apabila berbohong kepada rakyat Malaysia dan dunia semata-mata kerana ingin memburukkan nama kerajaan dan Perdana Menteri Malaysia.

Pembohongan itu pula, bukannya sekali, tetapi bersiri, di mana setiap sirinya memaparkan kisah yang kabur diselang-selikan dengan angka-angka yang berubah-ubah. Sekejap rasuah berjumlah EURO 114 juta dan kemudian berjumlah EURO 1.08 billion pula. Sekejap digambarkan bahawa Altantuya ada hubungan dengan Perdana Menteri dan kemudiannya dikatakan ada hubungan dengan Abdul Razak Baginda pula. Katanya, Altantuya adalah penterjemah dan seorang model tetapi semua urusniaga diadakan dalam bahasa Inggeris, yang tidak memerlukan terjemahan. Sekejap dikatakan rasuah dibayar oleh DCNS kepada Perimekar tetapi kemudian timbul pula nama-nama syarikat lain seperti Thales dan Terasasi yang langsung tidak disebut dalam kontrak pembelian kapal selam.

Kemuncak buruknya sikap SUARAM ini ialah apabila mereka menggunakan nama 'Mahkamah Perancis', 'Undang-undang Perancis' dan 'Hakim Perancis' bagi menguatkan penipuan mereka.

Apabila pembohongan mereka dibongkar dan rakyat mula sedar bahawa tiada perbicaraan pun mengenai kes 'rasuah dalam pembelian kapal-selam' oleh Malaysia, SUARAM mula panik. Lalu, tanpa berfikir panjang mereka cuba meneruskan dan membesarkan lagi pembohongan dengan harapan rakyat akan kembali percaya kepada mereka. Untuk itu, SUARAM berbohong lagi menyatakan bahawa orang kanan kepada penganalisis pertahanan, Abdul Razak Baginda, Jasbir Singh Chahl adalah orang pertama yang akan disapina oleh Mahkamah Perancis dalam kes ini.

Entah kenapa SUARAM menyangka yang Jasbir Singh hanya akan berdiam diri bila namanya digunakan untuk kepentingan pertubuhan itu. Mungkin SUARAM yang mewakili pembangkang ni benar-benar bodoh atau sekadar berada dalam dunia mereka sendiri, menyangka yang majoriti rakyat akan membantu mereka berbohong, termasuklah Jasbir Singh.

Malang bagi SUARAM dan pembangkang apabila Jasbir tampil membuat penafian tegas menyatakan "Ini adalah tuduhan palsu dan menyedihkan yang dibuat oleh seseorang yang saya tidak tahu dan tidak pernah berjumpa."

Malah Kedutaan Perancis juga terpinga-pinga apabila mendengar soal sapina.

Maka, kantoilah lagi pembohongan SUARAM.

Namun, SUARAM, pertubuhan yang ditubuhkan oleh keluarga dan bekas banduan ISA iaitu pengganas dan pengancam keselamatan negara ini diterajui oleh manusia-manusia yang tidak tahu malu. Biar berkali-kali terkantoi, mereka akan tetap tegar berbohong.

Jelas, SUARAM bukan sahaja menunjukkan sikap tidak menghormati Perdana Menteri dan kerajaan Malaysia tetapi juga dengan biadapnya mempermainkan mahkamah Perancis, Kedutaan Perancis, Hakim Perancis, rakyat Malaysia, pemerhati politik serta para wartawan seluruh dunia. Nampaknya, SUARAM menganggap semua orang sebagai badut, bodoh dan boleh dipermainkan malah Hakim Perancis juga boleh dipijak-pijak dan dipergunakan sewenang-wenangnya.

Undang-undang, peraturan, moral, etika semuanya tidak bermakna apa-apa bagi manusia-manusia peneraju SUARAM. SUARAM sememangnya tidak pernah dan tidak tahu menghormati sesiapa dan tidak layak langsung menyebut perkataan 'hak asasi manusia'.

Tetapi, sepandai-pandai SUARAM melompat, akhirnya tenggelam juga. Hari ini, rakyat Malaysia secara rasminya, merujuk kepada para peneraju SUARAM seperti Cynthia Gabriel, Dr. Kua Kia Soong, Sivarasa Rasiah, Irene Fernandez, Dr. Syed Husin Ali, Tian Chua, S.Arutchelvan, Dr. Nasir Hashim, Elizabeth Wong, Premesh Chandran dan lain-lain sebagai manusia pengkhianat dan penipu yang tidak bermaruah. Maka, tidak hairanlah kenapa mereka tegar membela mereka-mereka yang mempunyai sejarah ditangkap mengikut Akta ISA. Hanya pengkhianat yang sanggup membela pengkhianat.

Suaram Insulted Laws Of France


Suaram, an organization that 'fights' for human rights should have had high integrity and they should have held on to justice. Denying other people's rights and spreading rumors is just downright evil.
That is Suaram, an organization that uses the name of 'human rights' but they themselves do not have any integrity, do not work with justice, no dignity or even any ethics. Today, we see Suaram as something that is so small because the organization do not even feel guilty for lying to Malaysians and the world just because they want to tarnish the image of the Prime Minister.
They did not just lied once, but multiple times where in each series, they would present statements that are vague and they would include in numbers that would constantly change. At one time, the amount of bribery was EURO114 million. then it changes to EURO1.08 billion. Once Altantuya was said to have a relationship with the PM and then it was said that she had a relationship with Abdul Razak Baginda. They said that Altantuya was a translator and a model, but all of the transactions were done in English, there is no need for any translation. Once, they said that the bribe was paid by DCNS to Perimekar but then it was changed to other companies such as Thales and Terasasi which were not even mentioned in the purchase contract of the submarines.
The worst part for Suaram was when they used the name of France Court, France's Law and France's Judge to strenghten their lies.
When their lies were then exposed as rakyat realize that there are no trial at all when it comes to the 'bribery' case in the puchase of the subs by Malaysia, Suaram began to panic. So, without even thinking, they kept on making more lies in hopes that rakyat would believe them. For that, they made another lie, saying that Abdul Razak Baginda's right hand defense analyst man, Jasbir Singh Chahl was the first man who would be given subpoena by Court of France in this case.
What, Suaram thought that Jasbir Singh would remain quiet when his name was used for the interest of the organization? Perhaps Suaram a.k.a the opposition is simply stupid and thought that rakyat would believe in their lies.
Unfortunately, for Suaram that is, Jasbir then came up to slash their claim by saying,"This is a false claim that was made by someone that I have never known or even met."
Even the France Embassy did not know anything about the subpoena.
So, another lie goes down the drain.
But, for Suaram, an organization that is established by a family of former inmates of ISA, (terrorists) even if their lies goes bust, they would still do it anyway.
It is clear that Suaram do not just show that they do not respect the PM and Malaysian government, they are also being rude towards the Court of France, French Embassy, French Judge, Malaysians, political watchdogs and journalists around the world.
Laws, rules, morals and ethics do not mean anything to those in Suaram. They certainly do not respect anyone and they are not qualified to say that they are fighting for human rights.
Today, for Malaysians officially, they have referred Suaram's founders such as Cynthia Gabriel, Dr. Kua Kia Soong, Sivarasa Rasiah, Irene Fernandez, Dr. Syed Husin Ali, Tian Chua, S.Arutchelvan, Dr. Nasir Hashim, Elizabeth Wong, Premesh Chandran and others as cheaters and liars that do not have any dignity. So, it is not surprising that why they were arrested under ISA. Only traitors would protect themselves.


Jasbir Singh Chahl, yang dikatakan menjadi 'orang kanan' dalam pembelian dua kapal selam Scorpene, menafikan beliau telah menerima sepina daripada badan kehakiman Perancis.

"Berikutan komen yang dibuat oleh Penyelaras Suaram Cynthia Gabriel di majlis makan malam untuk mengumpul dana pada 15 Jun, dan kemudiannya dilaporkan oleh laman berita anda, saya ingin menjelaskan saya belum menerima sebarang sepina dari mana-mana badan kehakiman berhubung sebarang prosiding undang-undang," katanya dalam satu kenyataan dua perenggan kepada Malaysiakini.

Jasbir berkata ia adalah satu tuduhan palsu yang dibuat oleh "seseorang yang saya tidak kenal dan tidak pernah berjumpa".

Beliau menyifatkannya sebagai rekaan semata yang didakwanya satu percubaan sengaja untuk menjejaskan reputasi dan kredibilitinya dan menggesa ia segera ditarik balik.

suaram scorpene case fundraising dinner 160612 cynthia gabriel 1Bercakap di majlis makan malam bagi mengumpul dana untuk Suram, Sabtu lalu, Gabriel (kanan) berkata Jasbir adalah orang kanan Abdul Razak Baginda dalam Perimekar - syarikat yang bertindak sebagai saluran bagi perolehan kapal selam, di mana lebih RM500 juta "komisen" didakwa telah disalurkan.

"Ketika kita duduk di meja makan malam pada saat ini, satu sepina sedang dalam perjalanan ke rumah Encik Jasbir Singh Chahl," katanya.

Beliau juga mendakwa bahawa Jasbir bersedia untuk bekerjasama dengan Suaram dalam kes tersebut.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Jasbir enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu.

"Peguam saya menasihati saya mengeluarkan kenyataan ini sahaja," katanya.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...